Een visum Amerika of ESTA? - VisumBuitenland.nl
De Amerikaanse ploeg gebruikte op sociale media een Iraanse vlag zonder de gestileerde vorm van het Perzische woord voor ‘Allah’ die sinds 1980 officieel prijkt op de Iraanse driekleur. Zo wilden de Amerikanen, vermoedden de Iraanse autoriteiten, hun solidariteit tonen met de protestbeweging die de laatste maanden in Iran demonstreert voor meer vrijheid in het algemeen en voor vrouwen in het bijzonder. Bij de Iraanse repressie van de protesten zijn al honderden doden gevallen. Op hoge poten eiste de Iraanse voetbalbond dat wereldvoetbalbond FIFA de VS tot de orde zou roepen en een scherpe waarschuwing zou geven. Een opmerkelijke eis gelet op het feit dat het Iraanse regime zelf de Amerikaanse stars and stripes de afgelopen decennia regelmatig publiekelijk in brand liet steken en burgers aanmoedigde hun voeten te vegen op matten waarop de Amerikaanse vlag was afgebeeld. Toch gaven de Amerikanen gehoor aan de Iraanse wens en gebruikten ze alsnog afbeeldingen van de correcte Iraanse vlag.
WK voetbal live kijken? Kijk nu de WK 2022 livestream - NLZIET
Het bezit van zulk hoog verrijkt uranium kan de voorbode zijn van Iraanse pogingen om eigen kernwapens te ontwikkelen, al heeft Teheran altijd krachtig ontkend daarnaar te streven. Nu Iran al maanden in de greep van maatschappelijke onrust verkeert, heeft Washington het beraad met Iran over een nieuw pact, waarbij Iran zijn nucleaire activiteiten zou beperken in ruil voor sanctieverlichting, tot nader order gestaakt. Sanaz Saeeyan (39) bankmedewerker ‘Ik kon niet stoppen met nieuws uit Iran lezen en kijken’ „De dood van Mahsa Amini nadat zij was opgepakt door de zedenpolitie deed mij heel erg veel. Het was een trigger om al het nieuws over Iran te volgen – en om mee te leven met de protesten die daarna ontstonden.
De gebeurtenissen die voor ons als westerlingen te gek voor woorden zijn. Dingen die in een slechte B-film niet eens gebeuren. Het trekt heel veel levens overhoop. ’’ Iraanse-Nederlander (34), werkzaam in de technologische industrie ‘Ik voel me bezwaard. Mag ik wel blij zijn als het spel goed is? ’ „Aan de WK-kwalificatiewedstrijd van Iran tegen Australië in 1997 heb ik levendige herinneringen. Ik was negen. We stonden met 2-0 achter en het leek echt alsof Iran zou verliezen. Toen kwam een Australische fan het veld op, waardoor de wedstrijd werd stilgelegd. Daarna leefden onze spelers op, het werd gelijkspel.
Zij zijn ook boos omdat het team, zoals gebruikelijk voorafgaand aan een WK, bij de president langsging. „Tegelijkertijd ervaren de spelers waarschijnlijk druk vanuit het regime; ze lopen risico als ze zich negatief uitlaten. Ik heb wel gezien dat de meeste van onze voetballers hun steun voor de bevolking van Iran hebben uitgesproken op Instagram. Het is heel politiek geworden, daarom wil ik niet herkenbaar in NRC. „Ik zag het WK voetbal als een manier om het Iraanse volk vreugde en verlichting in zware tijden te geven, maar het tegenovergestelde gebeurt.
Iraniërs willen toekijken hoe het team verliest. Dit is niet ons team, maar het team van de Islamitische Republiek. Sepideh Zarrinkelk (32), softwareontwikkelaar ‘Het regime heeft voetbal veranderd in een raar monster’ „Voetbal is in Iran altijd verbindend geweest. Iets om naar uit te kijken. We waren nooit echt de beste, maar voor een WK vormden we een front. Dat is weggevallen. Het is verpest. Het Iraanse regime heeft het veranderd in een raar monster. „Woede, blijdschap, trots, verdriet, angst. Ik kan niet het juiste woord vinden bij dit WK. Ik voel het allemaal en tegelijkertijd niks. Het is moeilijk om te bevatten. „Beide voetbalwedstrijden heb ik bewust niet gekeken. Alleen de hoogtepunten. De volgende wedstrijd tegen de VS wil ik ook niet kijken.
Voetbal op tv: waar kun je Senegal - Nederland kijken?
Geen knipgebaar, geen onderliggend hemd van de door Iran gedode demonstranten. Niks. Mijn vrouw moest ervan huilen. „Juist op zo’n WK, onder toeziend oog van miljoenen kijkers, hadden de spelers meer moeten doen. De spelers hoeven niet bang te zijn om in de cel te belanden. Alleen het volkslied niet meezingen: het voelde als een klap in het gezicht van het Iraanse volk. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan de Iraanse oud-spelers Ali Daei en Ali Karimi. Of Voria Agori. „Ik hoop dat de VS winnen van Iran. Het liefst met minimaal 6 doelpunten verschil.
Iran - Verenigde Staten op TV | Kijk Live WK 2022 Qatar